|
|
OUG 97/2005 republicata 2011 privind evidenta, domiciliul,
resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani. Ordonanta de urgenta
nr. 97/2005, republicata
Republicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 719 din 12 octombrie 2011
Republicata in temeiul art. 218 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea in
aplicare a Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 409 din 10 iunie 2011, dandu-se textelor o
noua numerotare. Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind
evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani
a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 641 din 20
iulie 2005 si ulterior adoptarii a mai fost modificata si completata prin:
·
Legea nr. 290/2005 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
959 din 28 octombrie 2005;
·
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 83/2006 pentru completarea art. 10
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul,
resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 897 din 3 noiembrie 2006, aprobata
prin Legea nr. 54/2007, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 192 din 20 martie 2007;
·
Legea nr. 53/2007 pentru completarea art. 27 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de
identitate ale cetatenilor romani, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 192 din 20 martie 2007;
·
Legea nr. 241/2007 pentru abrogarea unor reglementari prin care sunt
acordate scutiri sau exonerari de la plata taxelor vamale ale unor bunuri,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 496 din 24 iulie
2007;
·
Legea nr. 252/2007 pentru modificarea si completarea unor acte normative
care reglementeaza evidenta persoanelor, eliberarea actelor de identitate si
activitatea serviciilor publice comunitare de evidenta a persoanelor, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 506 din 27 iulie 2007;
· Legea nr. 243/2009
pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
97/2005 privind evidenta, domiciliul, resedinta si actele de identitate ale
cetatenilor romani, pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 84/2001
privind infiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare
de evidenta a persoanelor, precum si pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 41/2003 privind dobandirea si schimbarea pe cale
administrativa a numelor persoanelor fizice, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 445 din 29 iunie 2009 si rectificata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 4 august 2009.
Capitolul
I - Dispozitii generale
Art. 1
Prezenta ordonanta de urgenta constituie cadrul care reglementeaza evidenta,
domiciliul, resedinta si actele de identitate ale cetatenilor romani, prin care
se asigura realizarea raporturilor juridice dintre persoanele fizice, juridice
si institutiile statului de drept.
Art. 2
(1) Evidenta cetatenilor romani reprezinta un sistem national de înregistrare
si actualizare a a datelor cu caracter personal ale acestora, necesar
cunoasterii populatiei, miscarii acesteia si comunicarii de date, in interesul
cetatenilor, al statului si al institutiilor publice.
(2) Evidenta cetatenilor romani se tine dupa principiul locului de domiciliu al
acestora, de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin Directia
pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date**), impreuna cu serviciile
publice comunitare de evidenta a persoanelor, in Registrul national de evidenta
a persoanelor din cadrul Sistemului national informatic de evidenta a
populatiei.
(3) Pentru cetatenii romani care au domiciliul in strainatate, evidenta
acestora se tine dupa principiul ultimului domiciliu avut in tara si dupa
resedinta declarata in Romania.
----------
**) Potrivit art. 1 alin. (2) din Hotararea Guvernului nr. 1.367/2009 privind
infiintarea, organizarea si functionarea Directiei pentru Evidenta Persoanelor
si Administrarea Bazelor de Date, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 802 din 25 noiembrie 2009, Directia pentru Evidenta Persoanelor
si Administrarea Bazelor de Date se infiinteaza prin comasarea prin fuziune a
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor si a Centrului National de
Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, care se
desfiinteaza.
Art. 3
Sistemul national informatic de evidenta a populatiei, denumit in continuare
S.N.I.E.P., este administrat de catre Directia pentru Evidenta Persoanelor si
Administrarea Bazelor de Date din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor, denumita in continuare D.E.P.A.B.D., si reprezinta ansamblul
activitatilor desfasurate cu mijloace informatice pentru tinerea evidentei
persoanelor, producerea, emiterea si evidenta documentelor de stare civila, a
cartilor de identitate, a cartilor de alegator si a altor documente necesare
persoanei in relatiile cu statul.
Art. 4
Registrul national de evidenta a persoanelor, denumit in continuare R.N.E.P.,
este componenta principala a S.N.I.E.P. si reprezinta ansamblul datelor cu
caracter personal ale cetatenilor romani, rezultate in urma procesarii
automate, intr-o conceptie unitara, in scopul cunoasterii numarului, structurii
si miscarii populatiei pe teritoriul tarii.
Art. 5
(1) Intocmirea, actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor din R.N.E.P.
se fac de catre Ministerul Administratiei si Internelor, prin D.E.P.A.B.D., si
de catre serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor.
(2) Administrarea bazelor de date integrate, precum si producerea cartilor de
identitate si a cartilor de alegator, in sistem informatizat, se realizeaza de
catre D.E.P.A.B.D.
(3) Continutul R.N.E.P. se aproba si se modifica prin hotarare a Guvernului, la
propunerea Ministerului Administratiei si Internelor.
(4) R.N.E.P. functioneaza in sistem deschis, servind ca suport unic pentru
furnizarea de date, in conditiile legii, pentru toate sistemele informatice
care prelucreaza date nominale privind persoana fizica.
(5) Cetatenii romani sunt inregistrati in R.N.E.P. la nastere, pe baza datelor
de stare civila din actele de nastere.
Art. 6
(1) Codul numeric personal, denumit in continuare C.N.P., reprezinta un numar
semnificativ ce individualizeaza o persoana fizica si constituie singurul
identificator pentru toate sistemele informatice care prelucreaza date cu
caracter personal privind persoana fizica.
(2) Codurile numerice personale sunt generate si administrate prin mijloace
informatice de catre D.E.P.A.B.D., care emite si distribuie anual catre
serviciile publice comunitare judetene de evidenta a persoanelor, Serviciul
public comunitar de evidenta a persoanelor al municipiului Bucuresti si
Departamentul Consular din Ministerul Afacerilor Externe listele continand
codurile numerice personale precalculate pentru anul in curs.
(3) Fiecarei persoane fizice i se atribuie, incepand de la nastere, un C.N.P.
care se inscrie in actele si certificatele de stare civila si se preia in
celelalte acte cu caracter oficial, emise pe numele persoanei respective,
precum si in R.N.E.P.
(4) Atribuirea C.N.P. se face, in tara, de catre serviciile publice comunitare
de evidenta a persoanelor, iar in strainatate, de catre Ministerul Afacerilor
Externe, prin misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei, in baza
listelor prevazute la alin. (2).
(5) Pentru situatii de exceptie, la solicitarea institutiilor publice
mentionate la alin. (2), D.E.P.A.B.D. genereaza coduri numerice personale
suplimentare, in vederea atribuirii persoanelor fizice, in conditiile prezentei
ordonante de urgenta.
(6) Gestionarea si verificarea atribuirii C.N.P. revin serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor sub coordonarea D.E.P.A.B.D.
Capitolul
II - Organizarea, actualizarea, valorificarea si administrarea datelor din
R.N.E.P.
Art. 7
Activitatea de evidenta a persoanelor este organizata pe trei niveluri:
a) la nivel central, de catre D.E.P.A.B.D.;
b) la nivel judetean si al municipiului Bucuresti, de catre serviciile publice
comunitare judetene de evidenta a persoanelor, respectiv al municipiului
Bucuresti;
c) la nivel local si al sectoarelor municipiului Bucuresti, de catre serviciile
publice comunitare locale de evidenta a persoanelor.
Art. 8
Incepand cu data de 1 iulie 2010, componentele informatice ale R.N.E.P. se
organizeaza pe un singur nivel, nivelul central. Incepand cu aceasta data,
serviciile publice comunitare locale de evidenta a persoanelor vor efectua
activitatile de actualizare si verificare direct pe componenta informatica
constituita la nivel central.
Art. 9
(1) Actualizarea datelor din R.N.E.P. se realizeaza de D.E.P.A.B.D. si de
serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor, pe baza documentelor
prezentate de persoana interesata sau comunicate de autoritati, potrivit
atributiilor ce le revin, in situatiile prevazute de prezenta ordonanta de
urgenta.
(2) Autoritatile prevazute la alin. (1) sunt:
a) Ministerul Afacerilor Externe, pentru evenimentele de stare civila
intervenite in strainatate;
b) Ministerul Justitiei, pentru cei care dobandesc sau pierd cetatenia romana;
c) instantele judecatoresti, pentru persoanele care au pierdut drepturile
electorale, pentru modificari intervenite ca urmare a divortului si pentru cei
supusi interdictiei de a parasi o localitate sau de a se afla intr-o
localitate, in temeiul hotararilor judecatoresti care au ramas definitive si
irevocabile;
d) Directia generala de pasapoarte, pentru cei care dobandesc sau detin statutul
de cetatean roman cu domiciliul in strainatate.
Art. 10
(1) Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice sunt protejate de legea
speciala si nu pot fi prelucrate decat in conditiile prevazute de aceasta.
(2) Beneficiarii datelor cu caracter personal, comunicate din R.N.E.P., sunt
obligati sa utilizeze datele numai pentru destinatia stabilita si sa asigure
protectia acestora, in conditiile legii.
Art. 11
(1) Furnizarea datelor cu caracter personal din R.N.E.P., la cererea
persoanelor fizice si juridice, se face cu plata, in conditiile stabilite de
lege.
(2) Comunicarea unor date din R.N.E.P. in cadrul unor actiuni de interes public
si achitarea taxelor corespunzatoare se fac pe baza de protocol incheiat intre
Ministerul Administratiei si Internelor, prin D.E.P.A.B.D., si beneficiar.
(3) Pentru actiuni de interes public care necesita comunicarea unui volum mare
de date cu caracter personal, in vederea indeplinirii unor obligatii legale ce
revin Ministerului Administratiei si Internelor, furnizarea datelor din
R.N.E.P. se face de catre D.E.P.A.B.D. si structurile sale teritoriale.
(4) Furnizarea datelor cu caracter personal prevazute la alin. (3) se face in
conditiile stabilite de lege, pe baza de protocol incheiat intre Ministerul
Administratiei si Internelor, prin D.E.P.A.B.D., si beneficiar.
(5) Protocoalele prevazute la alin. (2) si (4) contin in mod obligatoriu
destinatia datelor, volumul si structura acestora, suportul pe care se livreaza
si masurile de protectie si securitate a datelor prevazute de lege.
(6) Se excepteaza de la plata taxelor prevazute de lege verificarile in
R.N.E.P. sau, dupa caz, furnizarea unor date cu caracter personal, solicitate,
in scopul exercitarii atributiilor legale, de catre:
a) institutiile publice cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice,
securitatii nationale si justitiei;
b) institutiile publice cu atributii in domeniul realizarii creantelor bugetare
prin modalitatile de executare silita prevazute de lege;
c) casele de asigurari de sanatate judetene si a municipiului Bucuresti, Casa
Asigurarilor de Sanatate a Apararii, Ordinii Publice, Sigurantei Nationale si
Autoritatii Judecatoresti si Casa Asigurarilor de Sanatate a Ministerului
Transporturilor si Infrastructurii;
d) Ministerul Sanatatii, autoritatile de sanatate publica judetene si a
municipiului Bucuresti;
e) Ministerul Finantelor Publice si structurile subordonate acestuia, in scopul
urmaririi impozitului pe venit datorat de persoanele fizice;
f) institutiile cu atributii in domeniul protectiei drepturilor copilului si al
asistentei si ocrotirii sociale a batranilor;
g) alte persoane juridice, in conditiile prevazute de lege.
Capitolul
III - Actele de identitate
Art. 12
(1) Actul de identitate este documentul care se elibereaza, in conditiile
prezentei ordonante de urgenta, cetateanului roman si care face dovada
identitatii, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta
titularului acestuia. Acest document se elibereaza incepand cu varsta de 14
ani.
(2) In sensul prezentei ordonante de urgenta, prin act de identitate se
intelege cartea de identitate, precum si cartea de identitate provizorie si
buletinul de identitate, aflat in termen de valabilitate.
(3) Incepand cu data de 1 ianuarie 2011, prin act de identitate se intelege si
cartea electronica de identitate.
(4) Buletinele de identitate, eliberate in conditiile legii, raman valabile
pana la preschimbarea lor in totalitate.
Art. 13
Dovada identitatii si a cetateniei romane in cazul minorului caruia nu i s-a
eliberat primul act de identitate se face cu certificatul de nastere al
acestuia, iar dovada adresei de domiciliu se face cu actul de identitate al
parintelui la care locuieste statornic sau cu actul de identitate al
reprezentantului sau legal, precum si cu unul dintre documentele prevazute la
art. 28.
Art. 14
(1) Actul de identitate se elibereaza de catre serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor de la locul de domiciliu sau resedinta a persoanei
fizice, pe baza cererii scrise a acesteia sau, in cazul persoanei fizice puse
sub interdictie, a reprezentantului sau legal.
(2) Minorul depune cererea pentru eliberarea actului de identitate, insotit de
unul dintre parinti sau, dupa caz, de reprezentantul sau legal, de persoana
desemnata din cadrul centrului specializat aflat sub autoritatea serviciului
public de asistenta sociala sau de persoana careia i-a fost incredintat in
plasament.
(3) Cererea pentru eliberarea actului de identitate reprezinta formularul-tip
pe care cetatenii romani il completeaza pentru obtinerea unui act de identitate
si care contine informatiile cu caracter personal stabilite de lege pentru
constituirea si actualizarea R.N.E.P.
(4) Cererea pentru eliberarea actului de identitate se semneaza in prezenta
lucratorului serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor si trebuie
sa fie insotita de documentele care fac, potrivit legii, dovada numelui de
familie si a prenumelui, a datei de nastere, a starii civile, a cetateniei
romane, a adresei de domiciliu si, dupa caz, a adresei de resedinta.
(5) In cazul pierderii, furtului, distrugerii sau al deteriorarii actelor de
identitate, solicitantii vor prezenta un alt document oficial, cu fotografie de
data recenta, pentru certificarea identitatii. Pentru persoana care nu detine
astfel de documente ori in situatia in care se constata diferente intre
fizionomia solicitantului si documentele prezentate sau informatiile din
R.N.E.P., se solicita verificarea identitatii de catre structura teritoriala a
politiei.
(6) In situatia cetatenilor romani care au domiciliul in Romania si se afla
temporar in strainatate, eliberarea cartii de identitate se poate face prin
intermediul altei persoane, pe baza de procura speciala, autentificata la
misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din tara respectiva.
(7) Cetatenii romani aflati in strainatate pot depune cererea pentru eliberarea
primului act de identitate impreuna cu documentele prevazute de lege la
misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale Romaniei din statul respectiv.
(8) Termenul de solutionare a cererilor pentru eliberarea unui act de
identitate este de pana la 30 de zile, acesta putand fi prelungit cu cel mult
15 zile de catre seful serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor.
(9) Pentru testarea si urmarirea functionarii aplicatiilor informatice, pentru
solutionarea unor cazuri deosebite, precum si pentru sprijinirea structurilor
cu atributii in domeniul ordinii publice si sigurantei nationale, in
activitatea specifica, actele de identitate se elibereaza si de catre
D.E.P.A.B.D., de catre serviciile publice comunitare judetene de evidenta a
persoanelor, respectiv al municipiului Bucuresti.
Art. 15
(1) In termen de 15 zile de la implinirea varstei de 14 ani, minorul are
obligatia sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea actului de identitate, prezentand, dupa caz, documentele mentionate
la art. 14 alin. (3) si (4).
(2) Eliberarea primului act de identitate nu se poate face pe baza de procura
speciala.
Art. 16
(1) Minorilor care la implinirea varstei de 14 ani se gasesc internati, in
conditiile legii, in centre specializate aflate sub autoritatea serviciilor
publice de asistenta sociala li se elibereaza acte de identitate prin grija
acestor servicii de catre serviciile publice comunitare de evidenta a
persoanelor din raza teritoriala de competenta.
(2) In situatia in care parintii celor prevazuti la alin. (1) nu sunt cunoscuti
sau nu pot fi identificati, la rubrica „Domiciliu” se inscrie adresa centrului
respectiv.
Art. 17
(1) Cartea de identitate se elibereaza dupa cum urmeaza:
a) prima carte de identitate se elibereaza la implinirea varstei de 14 ani;
b) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14—18 ani, termenul de
valabilitate a cartii de identitate este de 4 ani;
c) pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 18—25 ani, termenul de
valabilitate a cartii de identitate este de 7 ani;
d) cartile de identitate eliberate dupa implinirea varstei de 25 de ani au
termen de valabilitate de 10 ani.
(2) Dupa implinirea varstei de 55 de ani, cartea de identitate se elibereaza cu
termen de valabilitate permanent.
Art. 18
(1) Orice modificari, adaugari sau mentiuni, altele decat cele prevazute de
lege, inscrise in actul de identitate sunt interzise si atrag nulitatea
acestuia.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1), nulitatea se constata de catre
lucratorii de politie sau de catre lucratorii serviciilor publice comunitare de
evidenta a persoanelor, dupa caz.
(3) Politistul care constata una dintre situatiile prevazute la alin. (1) este
obligat sa retina actul de identitate si sa il depuna la cel mai apropiat
serviciu public comunitar de evidenta a persoanelor, in termen de 24 de ore, cu
proces-verbal din care sa rezulte imprejurarile si motivul retinerii.
Art. 19
(1) Serviciile publice comunitare de evidenta a persoanelor elibereaza o noua
carte de identitate in urmatoarele cazuri:
a) la expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate care urmeaza
a fi preschimbat;
b) daca s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele parintilor,
data ori locul nasterii;
c) in cazul schimbarii domiciliului;
d) in cazul schimbarii denumirii sau a rangului localitatilor si strazilor, al
renumerotarii imobilelor sau rearondarii acestora, al infiintarii localitatilor
sau strazilor;
e) in cazul atribuirii unui nou C.N.P.;
f) in cazul deteriorarii actului de identitate;
g) in cazul pierderii, furtului sau distrugerii actului de identitate;
h) cand fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia
titularului;
i) in cazul schimbarii sexului;
j) in cazul anularii;
k) pentru preschimbarea buletinelor de identitate.
(2) In termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situatiile prevazute la
alin. (1) lit. b)—j), titularul sau reprezentantul legal al acestuia este
obligat sa solicite serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
eliberarea unei noi carti de identitate, prezentand documentele prevazute la
art. 14 alin. (3), (4) sau (5).
(3) Cu cel mult 180 de zile inainte de expirarea termenului de valabilitate a
actului de identitate, dar nu mai putin de 15 zile, titularul sau
reprezentantul legal al acestuia are obligatia sa solicite serviciului public
comunitar de evidenta a persoanelor eliberarea unei noi carti de identitate,
prezentand documentele prevazute la art. 14 alin. (3), (4) sau (5).
Art. 20
(1) Cartea de identitate provizorie se elibereaza in urmatoarele cazuri:
a) cand persoana fizica nu poseda toate documentele necesare pentru eliberarea
cartii de identitate;
b) in cazul cetatenilor romani cu domiciliul in strainatate, care locuiesc
temporar in Romania.
(2) Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se
stabileste de serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor si nu poate
fi mai mic de 30 de zile sau mai mare de un an.
Art. 21
Pe actul de identitate se fac mentiuni numai de lucratorii serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor si in situatiile prevazute de art. 14
alin. (9), de lucratorii D.E.P.A.B.D., referitoare la stabilirea resedintei.
Art. 22
(1) Actul de identitate al persoanei fizice retinute, arestate preventiv sau
care executa pedeapsa inchisorii se pastreaza de catre administratia
aresturilor ori a penitenciarelor si se restituie la punerea in libertate a
titularului acestuia.
(2) Actul de identitate al persoanei fizice internate in institutii de
reeducare si de protectie sociala se pastreaza pe durata internarii de catre
administratia acestor institutii.
(3) Cererea de eliberare a actului de identitate pentru persoana aflata in una
dintre situatiile prevazute la alin. (1) si
(2) se primeste si se solutioneaza de catre serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor in a carui raza administrativ-teritoriala functioneaza
institutiile respective.
Art. 23
(1) Titularii actelor de identitate, precum si autoritatile publice prevazute
la art. 22 sunt obligati sa ia masuri pentru a evita deteriorarea, distrugerea,
pierderea sau furtul acestora.
(2) Furtul actului de identitate trebuie reclamat de catre persoanele fizice si
autoritatile publice mentionate in alin. (1) la unitatea de politie pe raza
careia s-a produs, in termen de 24 de ore de la constatare, iar pierderea sau
distrugerea documentului, la serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor
de la locul de domiciliu sau resedinta.
(3) Actele de identitate declarate pierdute, distruse sau furate sunt nule de
drept.
Art. 24
(1) Persoana care a gasit un act de identitate, indiferent cine este titularul
acestuia, este obligata sa il depuna ori sa il trimita, in 24 de ore, la cea
mai apropiata unitate de politie sau la cel mai apropiat serviciu public
comunitar de evidenta a persoanelor.
(2) Actul de identitate declarat pierdut sau furat, care a fost ulterior gasit
de titular, trebuie predat in termen de 48 de ore la serviciul public comunitar
de evidenta a persoanelor unde a fost declarat evenimentul.
Art. 25
(1) Actul de identitate al unei persoane fizice nu poate fi retinut in afara
cazurilor prevazute de prezenta ordonanta de urgenta.
(2) Este interzisa darea, primirea sau solicitarea actului de identitate drept
garantie pentru prestarea unor servicii, pentru incredintarea unor bunuri si
valori, pentru plata datoriilor sau in alte scopuri, de catre persoanele
neautorizate.
Capitolul
IV - Domiciliul si resedinta
Art. 26
(1) Cetatenii romani au dreptul sa isi stabileasca sau sa isi schimbe, in mod
liber, domiciliul ori resedinta, cu exceptia cazurilor expres prevazute de
lege.
(2) Cetatenii romani nu pot avea in acelasi timp decat un singur domiciliu
si/sau o singura resedinta. In cazul in care acestia detin mai multe locuinte,
isi pot stabili domiciliul sau resedinta in oricare dintre ele.
Art. 27
(1) Domiciliul persoanei fizice este acolo unde aceasta declara ca are locuinta
principala*).
(2) Domiciliul minorului este la parintii sai sau la acela dintre parinti la
care el locuieste statornic ori, dupa caz, la reprezentantul sau legal sau la
persoana fizica ori juridica la care este incredintat in plasament.
(3) Dispozitiile alin. (2) se aplica si in cazul persoanei fizice puse sub
interdictie.
--------------
*) Art. 27 alin. (1) intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in
vigoare a Legii nr. 71/2011.
Art. 28
(1) Dovada adresei de domiciliu se poate face cu unul dintre urmatoarele
documente:
a) acte incheiate in conditiile de validitate prevazute de legislatia romana in
vigoare, privind titlul locativ;
b) declaratia scrisa a gazduitorului, persoana fizica sau juridica, de primire
in spatiu, insotita de unul dintre documentele prevazute la lit. a);
c) declaratia pe propria raspundere a solicitantului, insotita de nota de
verificare a politistului de ordine publica, prin care se certifica existenta
unui imobil, faptul ca solicitantul locuieste efectiv la adresa declarata,
pentru persoana fizica ce nu poate prezenta documentele prevazute la lit. a) si
b); pentru minorii si persoanele fizice puse sub interdictie, declaratia se da
si se semneaza de catre parinti sau de catre reprezentantii lor legali;
d) documentul eliberat de primarii, din care sa rezulte ca solicitantul sau,
dupa caz, gazduitorul acestuia figureaza inscris in Registrul agricol.
(2) Serviciul public comunitar de evidenta a persoanei pe raza caruia se afla
ultimul domiciliu inscris in actul de identitate al solicitantului este obligat
sa comunice la cererea cetatenilor romani, in termen de doua zile lucratoare,
datele referitoare la domiciliile avute in Romania de catre persoana respectiva
si orice mentiune privind starea civila, aflate in evidenta acestuia, incepand
cu data de 1 ianuarie 2000.
(3) Pentru datele mentionate la alin. (2), referitoare la perioada anterioara
anului 2000, termenul de comunicare este de maximum 20 de zile.
Art. 29
Declaratia de primire in spatiu a gazduitorului poate fi data in fata
lucratorului din cadrul serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor,
a politistului de siguranta publica, a notarului public ori a functionarului
misiunii diplomatice sau oficiului consular al Romaniei.
Art. 30
Resedinta este acolo unde persoana fizica declara ca are locuinta secundara,
alta decat cea de domiciliu**).
--------
**) Art. 30 intra in vigoare la 1 octombrie 2011, data intrarii in vigoare a
Legii nr. 71/2011.
Art. 31
(1) Resedinta se inscrie in actul de identitate la cererea persoanei fizice
care locuieste mai mult de 15 zile la adresa la care are locuinta secundara.
(2) Mentiunea de stabilire a resedintei se acorda pentru perioada solicitata,
dar nu mai mare de un an, si are valabilitate pe timpul cat persoana locuieste
in mod efectiv la adresa declarata ca resedinta. La expirarea acestui termen,
persoana poate solicita inscrierea unei noi mentiuni de stabilire a resedintei.
Art. 32
(1) Pentru inscrierea resedintei solicitantul va completa cererea pentru stabilirea
resedintei, pe care o va depune impreuna cu actul sau de identitate si cu unul
dintre documentele prevazute la art. 28.
(2) Se excepteaza de la obligatia prevazuta la alin. (1):
a) persoana care locuieste la o alta adresa decat cea de domiciliu, in
interesul serviciului sau in scop turistic;
b) persoana internata intr-o unitate sanitara/medicala.
Art. 33
Mentiunea privind resedinta se completeaza pe un autocolant-tip care se aplica
pe versoul actului de identitate.
Art. 34
(1) Persoanelor fizice care nu poseda act de identitate si sunt internate sau
primite spre ingrijire ori gazduire in unitati de ocrotire si de protectie
sociala, in scoli de reeducare sau in alte institutii li se pot elibera acte de
identitate in care se inscrie domiciliul sau resedinta la adresa institutiei
respective.
(2) In situatia in care, din motive obiective, nu poate fi stabilita
identitatea persoanelor fizice prevazute la alin. (1), institutiile respective
sunt obligate sa anunte imediat unitatea de politie pe raza careia isi
desfasoara activitatea, care colaboreaza cu serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor in vederea stabilirii identitatii lor.
Art. 35
(1) In cazul in care mentiunea din actul de identitate privind stabilirea
domiciliului sau a resedintei s-a efectuat in baza unui document care ulterior
a fost anulat, s-a constatat ca era nul, fals ori falsificat, aceasta mentiune
este nula de drept.
(2) In situatia prevazuta la alin. (1), autoritatea care a constatat nulitatea
mentiunii comunica serviciului public comunitar de evidenta a persoanelor
situatia intervenita.
(3) Nulitatea mentiunii poate fi constatata de instanta de judecata, din oficiu
ori ca urmare a sesizarii D.E.P.A.B.D., a serviciilor publice comunitare de
evidenta a persoanelor ori a persoanelor interesate.
Art. 36
Persoana care gazduieste o alta persoana, in mod neintrerupt, pe o perioada mai
mare de 30 de zile, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 32 alin. (2) lit.
a), are obligatia de a anunta politia sau serviciul public comunitar de
evidenta a persoanelor de la locul unde este situat imobilul.
Art. 37
(1) Evidenta locatarilor prin cartea de imobil se tine in urmatoarele categorii
de imobile care dispun de mai multe unitati locative, astfel cum acestea sunt
definite de Legea locuintei nr. 114/1996, republicata, cu modificarile si
completarile ulterioare:
a) destinate cazarii in comun;
b) care servesc total sau partial ca locuinta.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu sunt aplicabile locatarilor imobilelor situate in
incinta unitatilor militare, a sediilor misiunilor diplomatice si a oficiilor
consulare sau locuintelor destinate exclusiv personalului acestora, precum si,
dupa caz, membrilor familiilor si persoanelor aflate in ingrijirea acestora.
Art. 38
(1) Organizarea activitatii de tinere a evidentei locatarilor prin cartea de
imobil revine Ministerului Administratiei si Internelor, prin unitatile de
politie.
(2) Cartea de imobil se intocmeste si se actualizeaza de catre persoana anume
desemnata, cu acordul acesteia, de catre proprietarul imobilului sau de
asociatia de proprietari; in cazul asociatiei de proprietari, responsabilul
cartii de imobil este, de regula, administratorul sau un membru al comitetului
executiv al asociatiei.
(3) Pastrarea, actualizarea si utilizarea datelor din cartea de imobil de catre
persoana desemnata in acest sens, conform alin. (2), se fac cu respectarea
dispozitiilor Legii nr. 677/2001 pentru protectia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date,
cu modificarile si completarile ulterioare.
(4) Responsabilul cartii de imobil are obligatia sa inscrie, pe baza actului de
identitate, persoanele care domiciliaza sau au resedinta in imobilul respectiv
si sa o prezinte, la cerere, politistilor sau lucratorilor serviciilor publice
comunitare de evidenta a persoanelor.
(5) Cartea de imobil se intocmeste intr-un singur exemplar, care se pastreaza
la responsabilul cartii de imobil.
Art. 39
(1) Persoanele care isi schimba domiciliul sau isi stabilesc resedinta sunt
obligate sa ceara inscrierea in cartea de imobil la noua locuinta in termen de
15 zile de la mutare.
(2) Persoanele care locuiesc in imobil sunt obligate sa prezinte actul de
identitate responsabilului cartii de imobil, la solicitarea acestuia, pentru
actualizarea cartii de imobil.
Art. 40
La hoteluri si in alte locuri de cazare in comun, inscrierea in cartea de
imobil se face la sosire, prin grija proprietarului sau a administratorului
acestora, dupa caz.
Art. 41
(1) In cazul in care, in conditiile legii, se schimba denumirea unor unitati
administrativ-teritoriale sau se aproba reorganizarea ori trecerea in alt rang
a unei unitati administrativteritoriale, precum si in situatia in care se
schimba denumirea strazilor sau se renumeroteaza imobilele, cheltuielile pentru
schimbarea cartii de identitate si a celorlalte documente prevazute de prezenta
ordonanta de urgenta se suporta din bugetele unitatilor
administrativ-teritoriale respective.
(2) Pentru eliberarea actelor de identitate persoanelor retinute sau arestate
care nu poseda asemenea documente si care nu dispun de mijloace financiare,
precum si persoanelor cu handicap si celor fara venituri, seful serviciului
public comunitar de evidenta a persoanelor poate acorda scutire de la plata
cheltuielilor de producere si eliberare a actelor de identitate.
(3) Se excepteaza de la plata cheltuielilor de producere si eliberare a actelor
de identitate persoanele care sunt victime ale calamitatilor naturale,
incendiilor sau ale altor dezastre si care declara pe propria raspundere, la
serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor in a carui raza
teritoriala domiciliaza ori isi au resedinta, faptul ca actul de identitate a
fost pierdut, distrus sau deteriorat ca urmare a producerii unei astfel de
situatii.
Capitolul
V - Sanctiuni
Art. 42
Incalcarea dispozitiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta atrage,
dupa caz, raspunderea civila, materiala, disciplinara, contraventionala sau
penala a persoanelor vinovate.
Art. 43
Constituie contraventii si se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) nerespectarea dispozitiilor art. 16 alin. (1), art. 23 alin. (1), art. 24 si
art. 38 alin. (4), cu amenda de la 25 lei la 50 lei;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 15 alin. (1), art. 18 alin. (1), art. 19
alin. (2) si (3), art. 39 si 40, cu amenda de la 40 lei la 80 lei;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 25 si 36, cu amenda de la 75 lei la 150
lei.
Art. 44
Constatarea contraventiilor prevazute la art. 43 si aplicarea sanctiunilor se
fac de catre persoane imputernicite din cadrul serviciilor publice comunitare
de evidenta a persoanelor si de catre politisti.
Art. 45
Contraventiilor prevazute in prezenta ordonanta de urgenta le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002,
cu modificarile si completarile ulterioare.
Capitolul
VI - Dispozitii finale
|